Vakantie!

9 juni 2019 - Golokwati, Ghana

Donderdag 30 mei:
Vandaag is hemelvaartsdag, de school is gesloten en we hoeven vandaag dus geen les te geven. We hebben lekker de hele ochtend nog om de laatste spullen te pakken en het huisje op te ruimen. Om 14.00 komt de trotro voorrijden om ons naar Accra te brengen. Na een lange reis van bijna 5 uur komen we eindelijk om 19.00 aan in ons hotel. Anouk en ik deelde samen een kamer, wij hadden de family suite gekregen. Een hele grote kamer met airco, een grote badkamer met een warme douche en een heerlijk groot bed. Nadat iedereen de spullen in de kamer geïnstalleerd had zijn we naar beneden naar het restaurant gegaan om lekker te eten. We hadden allemaal een grote hamburger met friet besteld. Na het eten zijn we op tijd gaan slapen, lekker de airco aan en onder de dekens gekropen.

Vrijdag 31 mei:
Vandaag is onze eerste hele dag in Accra. Na een heerlijk warme douche zijn we beneden gaan ontbijten. Er stond een heel buffet klaar met vers fruit, broodjes, muffins, yoghurt met muesli en kaas! Lekker om weer een broodje met kaas te kunnen eten, dat had ik echt wel gemist. Nadat iedereen goed ontbeten had zijn we met een uber (een particulieren taxiservice) naar de art market gegaan. Hier zie je zo veel! Van afrikaanse beeldjes tot schilderijen tot kleding, van alles en nog wat. Ik heb hier mooi wat souvenirs voor het thuisfront kunnen halen. Van alle kanten wordt je aangesproken door de verkopers om  even in hun kraampje te komen kijken. Uiteindelijk hebben we ons opgesplitst in kleinere groepjes, hierdoor werden we iets minder aangesproken door iedereen.

IMG-20190531-WA0013

In ons dorpje heb je natuurlijk geen fast food restaurants, maar hier in Accra heb je een Burger King én een KFC. Hier moeten we natuurlijk even gebruik van maken, daarom besloten we om vanuit de art market een uber te pakken naar de Burger King. We hebben ons lekker volgegeten met frietjes, burgers en aan het eind natuurlijk een lekker softijs. Aan de overkant van de Burger King was een winkelcentrum, hier zijn we even naar binnen gelopen en hebben we boodschappen gedaan. In de supermarkt hebben ze veel dingen die we in Kwati niet hebben, veel inslaan dus! Naast het winkelcentrum was een kleine markt, hier zijn we ook even overheen gelopen. Daarna hebben we weer een uber besteld en zijn we teruggegaan naar het hotel. Iedereen is toen even op bed gaan liggen en rond een uur of 8 kreeg iedereen weer wat honger. Beneden in het restaurant hebben we even iets gegeten. Buiten was er een live band aan het spelen, we hadden dus gezellige muziek op de achtergrond. Na het eten hebben we heel even gekeken naar de band, maar al snel  zijn we naar boven gegaan en zijn we lekker in bed gaan liggen. Helaas konden we nog niet gaan slapen omdat de band recht onder ons raam stond, en het glas heel dun is. Het leek net alsof ze bij ons in de kamer stonden. Rond een uur of 23.00 ging de band eindelijk opruimen en konden we gaan slapen.

Zaterdag 1 juni:
Na weer een heerlijk ontbijtje zijn we naar een mausoleum gegaan. Hier lag de eerste president van Ghana begraven samen met zijn vrouw. Deze man heeft Ghana onafhankelijk verklaard, hij is dus een heel belangrijk persoon in de Ghanese geschiedenis. Er stond een heel mooi stenen kunstwerk, met allemaal beelden ervoor. Ook was er een klein museumpje bij waarin de hele geschiedenis van deze belangrijke man verteld werd.

IMG_20190601_105230

Na het mausoleum zijn we doorgereden naar de independence square, hier staat een groot monument, hier konden we ook naar boven. Eenmaal boven had je een mooi uitzicht over dit stukje van de stad, ook kon je de zee zien.

IMG-20190601-WA0026

Hierna zijn we opgesplitst, 3 zijn er terug gegaan naar het hotel en samen met Sophie en Anouk ben ik doorgereden naar de food market. Wat was het hier druk! Overal ruik je kruiden en staan mensen met niet alleen eten, maar ook kleding en andere spullen. Tussen alle mensen proberen er ook nog auto's te rijden. Dit alles bij elkaar maakt deze markt een hele bijzondere ervaring. Na de markt zijn we terug naar het hotel gegaan en hebben we een broodje gegeten. Toen zijn we op weg gegaan naar het busstation, hier leek het net de food market waar we die middag geweest waren, opnieuw zo druk! Na aan wat mensen te vragen welke bus naar Cape coast ging kwamen we uiteinlijk uit bij een grote touringbus. Eenmaal in de bus moesten we nog tot ongeveer 17.00 wachten tot hij eindelijk vertrok. Om 21.00 waren we eindelijk op onze bestemming in Cape Coast aangekomen.

Zondag 2 juni:
Vandaag is de eerste echte dag in Cape Coast. We hebben eerst lekker uitgeslapen en ontbeten voordat we aan onze uitstapjes begonnen. We zijn naar het slavenfort El Mina geweest. Dit was heel bijzonder om te zien omdat dit gebouwd is door de Portugezen, maar al snel overgenomen is door de Nederlanders. De Nederlanders hebben 235 jaar lang dit kasteel bezet gehouden. Het is heel indrukwekkend om alle kelders en 'gevangenissen' te zien waar alle slaven gezeten hebben. We hadden een gids die ons heel veel informatie gaf over alle kamers en ruimtes waar we doorheen liepen. Op een aantal plekken zoals de binnenplaats en de kerk hangen plakkaten met nederlandse teksten erop.

IMG-20190602-WA0035

IMG_20190602_125457

IMG_20190602_133101

Nadat we bij het kasteel klaar waren zijn Anouk, Sophie en ik nog naar een kleiner fort een klein stukje verderop geweest. Dit fort is wel gebouwd door de Nederlanders. Helaas konden we hier niet naar binnen dus we hebben er even rond omheen gelopen. Het is heel apart om te horen wat de Nederlanders hier allemaal gedaan hebben, gelukkig keek niemand raar op toen wij zeiden dat we daar vandaan kwamen. Toen we alles gezien hebben zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben we lekker geluncht, verder hebben we niet veel gedaan deze middag/avond.

Maandag 3 juni:
Vandaag zijn we om 7 uur opgestaan om naar Kakum National Park te gaan. Hier hebben ze in een heel groot bos touwbruggen neergehangen. We moesten eerst nog een heel stuk door het bos heen lopen voordat we bij de bruggen waren. We hadden een leuke gids die ons allemaal dingen vertelde over de verschillende bomen die in het bos staan. De touwbruggen hangen 40 meter van de grond af, dit is best wel hoog. Vanaf een aantal punten had je wel een heel erg mooi uitzicht.

IMG-20190603-WA0026IMG-20190603-WA0065IMG_20190603_101330IMG_20190603_092032

Nadat we een rondje over de bruggen gemaakt hadden zijn we teruggelopen door het bos en zijn we teruggegaan naar het hotel. In het hotel hebben we gevraagd of ze broodjes konden maken voor onderweg omdat we alweer naar het station moesten om een trotro te pakken. De trotro vertrekt niet tot dat alle plekken opgevuld zijn, dus we hebben nog rustig onze broodjes opgegeten en gewacht tot er meer mensen mee wilde naar Accra. Uiteindelijk zijn we om 13.45 vertrokken met 1 lege plek, deze werd onderweg nog opgevuld. Eenmaal op het station in Accra hebben we een uber besteld en zijn we naar het hotel gereden. We hebben een hele mooie kamer, een groot bed met zachte kussens, een regendouche en een airco. Ook heeft het hotel een zwembad en ligt het pal aan het strand. Hier vermaken we ons wel de komende 2 dagen. We hebben heerlijk avond gegeten, ik had een pizza met verschillende soorten vlees en veeel kaas erop. Als toetje had ik een lemon cheesecake, deze was ook heel erg lekker. Na het eten zijn we lekker onder de dekens gekropen.

IMG_20190604_093215

Dinsdag 4 juni:
Vandaag hebben we een lekker chill dagje gehad. We begonnen met een lekker ontbijt met croissantjes, pancakes, fruit, yoghurt en noem maar op. Ze hadden zoveel keus! Na het ontbijt hebben we onze zwemkleding aangedaan en zijn we aan het zwembad gaan liggen. De temperatuur was lekker, alleen was het heel bewolkt en viel er af en toe een drup regen. Gelukkig lagen we onder een parasol dus daar hadden we geen last van. Na een korte duik in het zwembad hebben we ons even opgefrist en hebben we een late lunch gegeten, ik had een kipburger met frietjes. Na de lunch hebben we lekker in bed gelegen en zijn we om 19.00 weer opgestaan voor het avondeten. Ik had pasta met kip in een roomsaus, deze was heel lekker maar vulde wel goed. Daarom heb ik vandaag maar een toetje met Manon gedeeld, we hadden een bord vol lekker vers fruit. Toen we al het eten op hadden was het ondertussen al 22.30, tijd om te gaan slapen 😴.

Woensdag 5 juni:
Vandaag hebben we na het ontbijt onze tassen weer ingepakt en hebben we uitgecheckt. Toen zijn we met een uber naar Ada Foah gereden, hier zaten we in het Aqua Safari resort. We hadden opnieuw een hele mooie kamer met airco en een regendouche. Toen we alle spullen hadden uitgepakt zijn we naar het zwembad gegaan, de zon scheen dus we zijn weer lekker bijgekleurd ☀️. Na het zwemmen hebben we ons even opgefrist en zijn we gaan eten. Ook hier hadden ze als toetje cheesecake, deze was heel erg lekker. Het was alweer laat toen we klaar waren met eten dus we zijn lekker ons bed in gekropen.

Donderdag 6 juni:
Na een lekker ontbijtje ben ik samen met Marleen en Anouk naar het zwembad gegaan, hier hebben we bijna de hele dag gelegen. Aan het eind van de middag zijn we aan het water van de rivier op een vlonder gaan zitten en zijn we de laatste vakantie avond begonnen met een lekkere cocktail🍹. In het restaurant kon je een buffet eten, hier hebben wij natuurlijk gebruik van gemaakt. Ook was er een heerlijk toetjesbuffet bij. Deze laatste avond hebben we goed afgesloten. Na het eten heb ik nog voor de laatste keer onder de heerlijk warme douche gestaan en zijn we lekker onder de dekens gekropen.

IMG_20190606_094631

IMG-20190606-WA0003

Vrijdag 7 juni:
Vandaag hebben we weer heerlijk ontbeten en hebben we onze spullen weer ingepakt. Om 12.00 hebben we uitgecheckt en om 13.00 stond de trotro voor de deur om ons weer terug te brengen naar Golokwati. Om 17.00 waren we na een lange en hobbelige rit weer lekker thuis. We hebben onze tassen uitgepakt, gegeten en wat opgeruimd. Iedereen is vroeg in bed gaan liggen na deze lange reisdag.

Nu hebben we nog 2 dagen lekker weekend en beginnen we maandag weer op een nieuwe afdeling in het ziekenhuis. Welke afdeling dit zal zijn en wat we hier allemaal mee gaan maken vertel ik jullie in de volgende blog.

Liefs, Emma

1. Monique:
    9 juni 2019
    Echt vakantie dus....heel veel niks doen en genieten. Dat doen jullie goed👍