Eerste weken in het ziekenhuis en weekendje Ada Foah☀️

15 mei 2019 - Kpando, Ghana

De eerste 2 weken in het ziekenhuis zitten er alweer op. Samen met Anouk heb ik op de surgical ward gelopen, hier komen patiënten voor en na een operatie, maar ook met complexe wonden. De afdeling heeft een mannen en een vrouwen kant. We hebben al veel grote wonden gezien en met kleine dingen mogen assisteren. Ook mogen wij de vitale functies bij de patiënten meten. Het is even wennen omdat ze hier anders te werk gaan dan dat je gewend bent. Wat heel fijn is dat de verpleegkundigen en artsten op de afdeling graag antwoord geven op al onze vragen. Natuurlijk willen ze ook het een en ander van ons weten, hier geven wij dan ook graag antwoord op.

Donderdag 9 mei zijn we voor een introductie les naar de basisscholen geweest waar we voorlichting gaan geven. Het was heel leuk om alle kinderen te zien, iedereen was heel enthousiast. Samen met Felicia en Anouk geef ik les aan 3 klassen, groep 4, 5 en 6. In een klas zitten ongeveer 25 kinderen.

Donderdagmiddag zijn we met de trotro vertrokken naar Ada Foah voor een lang weekend. Ada Foah is een plaatsje in het zuiden van Ghana aan de kust. We hebben 3 uurt in de trotro gezeten. 's avonds hebben we lekker pizza gegeten.

Vrijdag zijn we naar een resort gegaan waar we lekker konden zwemmen en eten, hier zijn we de hele dag geweest. Aan het eind van de dag was bijna iedereen wel ergens verbrand 😅☀️
Zaterdagochtend zijn we met een bootje naar  verschillende eilandjes gevaren. Op crocodile island hebben we krokodillen gezien. De krokodillen zaten in een apart gedeelte met een stenen muur eromheen. Daarna zijn we doorgevaren naar rum island. Hier hebben we uitleg gekregen over hoe ze op het eiland de rum maakte, en hebben we de rum mogen proeven. Toen we klaar waren op rum island begon het te regenen en waaien, dus zijn we maar weer terug gegaan.
Zondag hebben we lekker uitgeslapen, de spullen ingepakt en zijn we weer terug gegaan naar golokwati.

Maandagochtend zijn we naar de basisschool gegaan waar we ook de voorlichting geven. Hier hebben we spullen gedoneerd die Britt vanuit Nederland verzameld had. 1 van de 2 schoolvoetbalteams zijn nu voorzien van nieuwe voetbaltenues. Ze waren hier heel erg blij mee! Natuurlijk hebben ze hier ook een wedstrijd in gespeeld, iedereen was heel fanatiek, dit was erg leuk om naar te kijken.

Volgende week gaan we weer naar een nieuwe afdeling in het ziekenhuis, ik ben erg benieuwd welke dat gaat zijn. Alles wat we daar gaan zien beschrijf ik in de volgende blog!

Liefs, Emma

IMG_20190514_072220_1IMG-20190515-WA0001IMG-20190509-WA0021IMG-20190509-WA0013IMG-20190511-WA0016IMG-20190510-WA0016IMG_20190511_100632IMG_20190511_092248IMG_20190511_091717IMG-20190513-WA0054IMG_20190513_103023