De allerlaatste week!

7 juli 2019 - Parijs Cdg, Frankrijk

Deze blog gaat over de allerlaatste week van onze stage in Ghana. Wat hebben we genoten de afgelopen 10 weken!

Zaterdag 29 juni:

Vandaag zijn Sophie, Felicia, Anouk en ik vroeg vertrokken om naar een berg te gaan, de amedzofe. Dit is niet de hoogste berg in de regio, maar zeker wel de mooiste. Met de taxi werden we door smalle weggetjes een heel groot deel naar boven gebracht. Het laatste half uurtje moesten we lopen. De weg naar boven was over een smal kiezelpad, dus je moest goed uitkijken waar je je voeten neerzette. Toen we op de top waren hadden we een prachtig uitzicht over de regio. Hier hebben we wat foto's gemaakt. Daarna zijn we weer naar beneden gelopen en heeft de taxi ons naar huis gebracht.

Dinsdag 2 juli:

Vandaag is onze laatste werkdag in het ziekenhuis. We mochten zelf kiezen naar welke afdeling we gingen, Anouk en ik kozen voor de kinderafdeling. Op de kinderafdeling was het erg druk. Er stonden in totaal ongeveer 25 bedjes waarvan driekwart zeker wel bezet was. Er lagen veel kinderen met malaria. De kindjes vonden ons erg interessant en bleven dus ook de hele tijd naar ons lachen en zwaaien. We hebben helaas niet veel kunnen doen op deze afdeling omdat de moeders hier constant bij hun kinderen zijn en deze ook verzorgen. Toch hebben we een leuke laatste dag gehad op deze afdeling.

Woensdag 3 juli:

Vandaag zijn we voor de laatste keer om 7 uur naar het ziekenhuis toe gereden. We hadden al onze donatiespullen die we van het opgehaalde geld gehaald hadden en wat spullen die we zelf hadden meegenomen verzameld. Deze hebben we na de morning devotion aan het ziekenhuis gedoneerd. Na de donatie zijn we een rondje door het ziekenhuis gegaan om afscheid te nemen van elke afdeling waar we de afgelopen weken gelopen hadden. Voor elke afdeling hadden we een klein klompje uit Nederland meegenomen als aandenken aan ons. 's middags hebben we alvast een beginnetje gemaakt aan het inpakken.

Donderdag 4 juli:

Vandaag is de laatste hele dag in Golokwati.

's ochtends zijn Anouk en ik voor de laatste keer op de motor naar school gegaan om de kinderen wat spulletjes te geven zoals ballonnen en kleurspullen. Ze waren hier allemaal erg blij mee! 'smiddags zijn we nog het dorp ingegaan om ballonnen uit te delen aan de kinderen hier. ' s avonds kwam lydia met haar kinderen eten, we hebben typisch ghanees plantain met stew gegeten. Dat is toch wel ons lievelingseten geworden hier.

Vrijdag 5 juli:

Vandaag ging al om half 7 de wekker, even ontbijten, de laatste dingetjes inpakken en het huisje opruimen. Om half 9 stond de trotro voor de deur om ons naar Accra te rijden. Toen was het dan echt tijd om afscheid te nemen van Lydia en haar familie. Ik ben erg blij dat hun tijdens deze stage altijd voor ons klaarstonden als we ze nodig hadden, we hadden ons geen betere buren kunnen wensen! 😊❤️

IMG_20190705_082648_BURST002

Om ongeveer 12 uur kwamen we aan in het hotel in Accra. Toen zijn we lekker even op bed gaan liggen. 's avonds zijn Sophie en Felicia naar het vliegveld gegaan om Joris (de vriend van Felicia) op te halen. Toen ze terug waren hebben we lekker in het hotel gegeten en zijn we gaan slapen.

Zaterdag 6 juli:

Vanochtend zijn we na het ontbijt vertrokken naar de Art market om hier nog de laatste souvenirs te halen voor het thuisfront. Na een gezellig ochtendje op de markt zijn we naar de burger king geweest en hebben we in de supermarkt wat snacks gehaald voor de vlucht van vanavond. Toen hebben we ons in het hotel even opgefrist en om 19.00 stond er een shuttlebusje van het hotel klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Alles verliep gelukkig soepel en om 23.55 gingen we de lucht in. Op naar Parijs! 🇬🇭🛫🇨🇵

Zondag 7 juli:

De vlucht naar Parijs verliep goed. Op wat turbulentie na was het een rustige vlucht. Om 8.15 landde we in Parijs, weer op europese bodem!!🇨🇵 Op dit moment zitten we voor de gate te wachten tot we kunnen boarden. Om 12.30 gaan we de lucht in naar Nederland waar we om 13.45 weer landen.🇨🇵🛬🇳🇱 Ik kan niet wachten tot ik mijn familie weer kan zien!

IMG-20190706-WA0014

Dit was de laatste blog over mijn stage in Ghana. Ik heb er ontzettend van genoten! We hebben onvergetelijke herrineringen gemaakt met deze fantastische groep❤️ De 11 weken zijn voorbij gevlogen, time flies when you're having fun!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn blog te volgen😊

Veel liefs, Emma