Nicu, o.k en donaties

28 juni 2019 - Golokwati, Ghana

In deze blog ga ik jullie alles vertellen over de afgelopen 2 weken in het ziekenhuis op de nicu en de o.k. Ook zijn we de afgelopen weken druk bezig geweest met de doneeractie.

Vrijdag 14 juni:
Vandaag zijn we rond 9 uur met de trotro langs 3 klinieken gereden. Deze 3 klinieken heeft lydia voor ons uitgezocht omdat die goed wist welke klinieken het minst hadden en waar we dus ons donatiegeld goed konden besteden. In alle klinieken werden we  vriendelijk ontvangen, we kregen een rondleiding en daarna gingen we met de verpleegkundigen overleggen wat ze het hardst nodig hadden. Uiteindelijk hebben we een mooie lijst kunnen maken met spullen die binnen ons budget paste. Dit hebben we besteld bij een groothandel in Accra die het bij ons thuis komen bezorgen.

Maandag 17 juni:
Vandaag is de eerste dag op de Nicu. Ik heb er erg naar uit gekeken om op deze afdeling te staan. Op de Nicu komen alle baby's te liggen die veel te vroeg geboren zijn.
De afdeling is erg klein, er zijn 2 ruimtes: een waar de baby's liggen en een waar het personeel kan zitten. In de ruimte waar de baby's liggen staan 7 bedjes waarvan 1 met een warmtelamp. Als je van de personeelsruimte naar de babyruimte wil moet je je eerst omkleden. Je moet een schort over je jurkje, of een scrubsuit aantrekken, je moet een haarnetje op, en je moet je eigen schoenen uit doen en crocs of slippers aantrekken. Deze mag je niet buiten de babyruimte aan hebben. Dit doen ze omdat de baby's die op deze afdeling liggen heel kwetsbaar zijn.
Vandaag stonden we met heel veel stagaires, deze week is er een grote groep ghanese studenten begonnen aan hun stage in het ziekenhuis. We stonden met 1 hoofdverpleegkundige, 1 normale verpleegkundige, 4 ghanese studenten en Anouk en ik. Met zn 8en op zo'n kleine afdeling is niet heel handig. Op de afdeling lagen maar 4 baby's en de ghanese studenten mochten alle controles uitvoeren. Gelukkig voor ons kwam er net een moeder binnen met een baby voor een checkup, de baby was ongeveer een maand oud en had na de geboorte ook op de nicu gelegen. De moeder moest nog terug om het dossier van de baby te halen, ze liet de baby achter bij ons op de afdeling. We hebben de hele ochtend met de baby geknuffeld tot de moeder weer terug kwam 🤗

IMG-20190617-WA0008IMG-20190618-WA0000

Dinsdag 18 juni:
Vandaag was het opnieuw weer druk met stagaires en rustig met de baby's. Na de overdracht van de nachtdienst hebben de ghanese stagaires weer alle controles gedaan. Verder hebben we vandaag vooral met iedereen gepraat over nederland en het ziekenhuis daar, iedereen was erg nieuwsgierig naar hoe het bij ons allemaal ging. Het gaat natuurlijk helemaal anders dus we waren wel even zoet met alle vragen beantwoorden.

Woensdag 19 juni:
Vandaag is alweer de laatste dag op de nicu, hier staan we maar 1 week i.p.v 2. We waren nog niet lang op de afdeling of we kregen een appje van manon en sophie dat ze onderweg waren naar het ziekenhuis om manon te laten nakijken. Manon was maandag namelijk flauwgevallen op de o.k en had erg veel last van hoofdpijn en voelde zich helemaal niet lekker. We zijn de rest van de dag samen bezig geweest om een dokter te krijgen en testen te laten doen. Het was vooral veel wachten.... Gelukkig konden we aan het eind van de dag gewoon naar huis en moet ze voornamelijk rust nemen.

Zaterdag 22 juni:
Vandaag zijn onze donatiespullen bezorgd die we besteld hadden voor de klinieken. Alles bij elkaar hebben we:
- 3x wondverzorgings set
- 3x infuuspaal
- 4x onsterielen handschoenen
- 4x steriele handschoenen
- 3x handdesinfectance
Iedereen nogmaals heel erg bedankt voor alle donaties! We hebben er veel goeie en vooral bruikbare dingen van kunnen kopen.

IMG-20190623-WA0000

Maandag 24 juni:
Vandaag hebben we een klinische les in het ziekenhuis. Alle studenten moesten komen, de les werd gegeven door John. De les ging over pre- operatieve zorg. Het was best interessant ondanks dat alles al wel bekend was voor ons. Na de pauze ging het 2e deel van de les over verpleegkundige diagnoses stellen, dit was ook erg interessant, maar wederom ook al bekend. Het was erg leuk om eens een les te volgen hier in Ghana, de verschillen met Nederland zijn helemaal niet zo groot. De les werd gegeven door middel van een powerpoint en er was veel interactie tussen de docent en de studenten.

Dinsdag 25 juni:
Vandaag is de eerste dag op de o.k. Sophie kwam vandaag met ons mee omdat manon nog thuis bleef om uit te rusten. Hier word de operatiekamer de theater genoemd. De theater bestaat uit een aantal ruimtes. Je hebt 1 kleine ruimte waar mensen komen voor kleine gevallen, zoals hechtingen. Daarnaast heb je de 'verkoeverkamer' hier staan 3 bedden waar mensen voor en na de operatie komen te liggen. Ook staat hier een bureau waar het personeel aan zit. Dan heb je nog het verkleedhok, in de theater mag je niet je normale werkjurkje aan. Je moet een scrubsuit aan en een haarnetje en mondkapje dragen. Ook mag je niet je eigen schoenen aan waarmee je buiten loopt, je moet laarzen, crocs of slippers van daar aantrekken. Daarnaast heb je nog een ruimte waar de schoonmakers zitten, hier heb je een grote kast waar alle schoonmaakmiddelen, beddengoed, etc. te vinden zijn. In de deuropening naar de volgende ruimte staat een grote rode streep op de vloer, deze streep mag je niet over zonder scrubsuit, haarnetje, mondkapje en speciale schoenen. In deze ruimte staat een grote wastafel waar je je handen kan wassen voordat je de echte operatiekamer in gaat. Dat is ook de volgende ruimte in de rij. In de operatiekamer staan 2 operatietafels met daarbij 2 apparaten om de vitale functies bij te houden. Verder staan er allemaal benodigdheden die je tijdens de operaties nodig kan hebben: zuurstofflessen, beademingsapparatuur, afzuigmachines, etc. Ook staat er een kast met allemaal pakketjes erin, deze pakketjes zijn allemaal steriel van binnen. Je hebt bijvoorbeeld een pakketje met het schort voor de chirurg, maar ook pakketjes met dingen zoals scharen en andere benodigdheden.

IMG_20190625_081659

Vandaag hebben we 3 operaties gezien. De eerste was een turp operatie. Hierbij gaan ze door middel van een kijkoperatie een gedeelte van de prostaat verwijderen. Ze gaan dan met een buisje de urinebuis in. Via dit buisje wordt er weer een andere buis ingebracht. Daarmee kunnen ze dan iets weg  halen. Aan het uiteinde van dit buisje zit een lens en een lampje waar de chirurg doorheen kan kijken. Omdat het een kijkoperatie was konden we hier niet zoveel van zien.

De tweede operatie was een scopie. Deze mevrouw was een maand geleden bevallen, en nu hadden ze het vermoeden dat er ergens een gaatje ontstaan was aan de binnenkant van de vagina. Het proces was ongeveer hetzelfde als de eerste operatie, alleen haalde ze nu niets weg. De chirurg kon niets vinden dus er kwam een andere arts ook kijken. Deze zag ook niks, dus de vrouw kon gewoon weer naar huis.

De laatste operatie was een spoed keizersnede. Dit was al de 4e keizersnede die we zagen dus het hele proces was al bekend. Er was een gezond jongetje geboren.

Woensdag 26 juni:
Vandaag stonden er geen geplande operaties, alleen de spoedgevallen. In de loop van de ochtend kwam er een vrouw binnen die gevallen was een een schaafwond op haar voet had. Deze werd schoongemaakt, maar verder was er niets aan nodig. Daarna kwam er nog een spoed keizersnede. De rest van de dag was het erg rustig en zijn er geen operaties meer geweest.

Donderdag 26 juni:
Vandaag was een hele leuke dag. Samen met Anouk ben ik naar de school waar wij lesgeven gegaan. Hier was vandaag een 'cultural performance'. Hierbij kwamen verschillende scholen uit de regio bij elkaar om optredens te geven. Er waren verschillende categorieën. Het begon met de koren van de scholen die allemaal een lied zongen. Daarna kwamen er individuele toneelstukjes waarin jonge meisjes bijvoorbeeld hun moeder naspeelde. Toen was het de beurt aan de trommelaars, hierbij zei de jury een reeks klanken die de trommelaars moesten naspelen. Daarna kwamen er toneelstukjes over het leven hier in ghana, er kwamen stukjes voorbij met boeren, naaisters en veel andere beroepen die ze hier uitoefenen. Als laatste was het de beurt aan de dansers, met trommels en andere muziekinstrumenten werd er vrolijke muziek gespeeld en de kinderen sprongen en dansten heen en weer met typisch afrikaanse bewegingen. Dit was echt heel leuk om te zien! Toen de voorstelling was afgelopen had de lerares van onze klas een pan rijst gemaakt voor ons. Toen het eten op was was het tijd voor de prijsuitreiking, onze school had de prijs voor het beste zang optreden binnengesleept.

IMG-20190627-WA0009IMG_20190627_122913

Vrijdag 27 juni:
Vandaag is de dag aangekomen dat we onze spullen gaan doneren! Met de trotro zijn we op weg gegaan naar de 3 klinieken. Iedereen was erg blij en dankbaar met alle spullen die we hun konden geven. Nadat we groepsfotos gemaakt hadden konden we met een goed gevoel weer terug naar huis. ❤️

IMG-20190628-WA0006IMG-20190628-WA0009IMG-20190628-WA0008

Over een week is het alweer tijd om naar huis te gaan. Deze laatste week gaan we nog een berg beklimmen, 2 laatste dagen in het ziekenhuis werken, nog wat spullen aan het ziekenhuis doneren en dan afscheid nemen van iedereen die iets betekend heeft voor ons tijdens deze stage.
Hoe dit allemaal gaat lopen vertel ik jullie in de volgende en dan ook laatste blog!

Liefs, Emma

1. Monique: