2 weken maternity en labor ward

30 mei 2019 - Golokwati, Ghana

De afgelopen 2 weken hebben Anouk en ik op de labor en maternity ward gelopen. Op de maternity ward liggen allemaal vrouwen die net bevallen zijn of nog moeten gaan bevallen. Hiervoor heb je 2 ruimtes, op ward A staan 13 bedden waar de vrouwen liggen die al zijn bevallen. Op elk bed ligt dus ook een kleine baby, in deze ruimte is het nooit stil. Altijd is er wel een babygeluidje te horen. In de 2e ruimte, ward C, staan ook 13 bedden. Hier liggen de vrouwen die nog moeten bevallen. Deze liggen veel te rusten op bed. Ook is er een high risk room, hier staan 4 bedden waar vrouwen komen te liggen als er complicaties voor of na de bevalling optreden.

Op de labor ward vind de bevalling plaats. Hier staan 7 bedden, waarvan er 6 gebruikt worden voor de bevallingen en 1 waar het CTG apparaat naast staat. Het CTG apparaat meet de hartslag van de baby. Ook is er een kast waar een mat op ligt en warmtelampen boven hangen. Hier worden de baby's verzorgd direct na de bevalling.

Week 1
Maandag 20 mei
We hadden er allebei superveel zin in om op deze afdelingen te beginnen. Om bij de bevalling te mogen zijn heb je een scrubsuit nodig, deze hadden wij vrijdag alvast gehaald zodat we vandaag gelijk konden beginnen. Toen we op de afdeling kwamen hebben we een rondleiding gekregen over beide afdelingen. Op de labor ward was er net een mevrouw begonnen met bevallen, wij gingen dus snel onze scrub suits aantrekken en gingen erbij staan. De vrouw moest bevallen van een tweeling, na een paar minuten was al snel besloten dat ze voor een keizersnede naar de operatie kamer gebracht moest worden. Helaas mochten wij niet mee de o.k zelf in, wel mochten we van achter een glas meekijken. De operatie zelf konden we niet heel goed zien, maar we hebben wel gezien hoe ze de baby's eruit tilde. Dit was heel bijzonder om een keer mee te maken. Nadat de baby's schoongemaakt en gecontroleerd waren. Lieten ze de baby even aan de moeder zien en konden we samen met de baby's terug naar de afdeling. Hier werden de baby's op een matje onder een warmtelamp gelegd en werd de algemene zorg na de bevalling gedaan. De baby's krijgen een vitamine K injectie, een soort creme in de ogen en ze worden ingesmeerd met een vette zalf om ze warm te houden. Dan worden ze aangekleed en in een doek gewikkeld en gaan ze terug naar de moeder. Deze baby's moesten nog bijna de hele dag wachten tot de moeder terugkwam van de operatie.

Toen we terugkwamen van onze pauze was er nog een vrouw aan het bevallen. De verloskundige meette de ontsluiting en opeens tikte Anouk mij aan dat ze al een hoofdje kon zien. Binnen 3 minuten was er een baby geboren, dit ging echt heel snel. De moeder gaf tijdens de bevalling geen tekenen van pijn, terwijl ze daarnaast ook nog flink was uitgescheurd. Dit was bijzonder om te zien.

Dinsdag 21 mei:
Toen we vandaag op de afdeling kwam lag er een baby onder de lamp die heeeel klein was. Deze baby was met 25 weken al geboren, voetjes zo klein als de helft van mijn duim. Heel bijzonder om zo'n klein kindje te zien. Al snel vertrok hij naar de Nicu ( de baby intensive care) om hier de zorg te krijgen die hij nodig had. Helaas hoorde we later dat deze baby dezelfdendag nog was overleden.
Vandaag hebben we helaas geen bevallingen of keizersnedes gezien.

Woensdag 22 mei:
Vandaag hebben we weer een keizersnede gezien, dit keer mochten we wel mee de o.k in. We hebben de hele operatie van het opensnijden, tot de baby eruit halen en het weer dichthechten van de buik meegekeken. Als eerste wordt er een horizontale snee gemaakt aan de onderkant van de buik, met een beetje duwen en trekken leggen ze dan de baarmoeder vrij. Ze maken daarna een gaatje in de baarmoeder en al het vruchtwater stroomt eruit.  Dan gaan ze met de hele hand in de baarmoeder om de baby eruit te pakken. Er staat een verloskundige klaar met een doek om de baby aan te pakken. De baby wordt dan op een tafeltje gelegd en hier worden de neusgaten en de mond met een soort pipet leeggemaakt. Hier zit best wel wat vruchtwater in. Dan wordt de baby schoongemaakt en in een doek gewikkeld. Ze laten de baby even aan de moeder zien en vertrekken dan vrij snel naar de afdeling. Voor de moeder is het nog niet afgelopen. Eerst halen ze de placenta er nog uit en dan kan het dichthechten beginnen. Als eerst hechten ze de baarmoeder dicht en duwen deze (met best wat kracht) weer terug de buik in. Daarna wordt de buik weer dichtgehecht en de wond afgeplakt. Dit alles kan nog wel een half uur tot 45 minuten duren. De moeder kan na de operatie vrij snel naar de afdeling, hier krijgt ze het kindje bij haar in bed en kunnen ze lekker gaan uitrusten.

Week 2
Maandag 27 mei
Vandaag hebben we weer een bevalling gezien. Deze verliep zonder veel problemen. Wel had de baby tijdens de zwangerschap in het vruchtwater gepoept, het hele vruchtwater had een groen/gelige kleur. De baby had hiervan wat in zijn longen gekregen, je hoorde het vocht zitten als de baby moest huilen. Met een pipet haalde ze het vruchtwater uit de mond en de neus. Later op de dag lag de baby gewoon met de moeder op de afdeling.

Dinsdag 28 mei
Vandaag was het een rustige dag, we hebben geen bevallingen of keizersnedes gezien. Vamdaag hebben we aan onze opdracht voor school gewerkt. We moeten 3 casussen schrijven over patienten die we tijdens deze stage tegenkomen. We hebben de bevalling die we gister hebben gezien gebruikt en helemaal uitgewerkt. Dit hebben we gelijk aan onze begeleider voorgedragen en hij is goedgekeurd. Op de vorige afdeling (surgical ward) hebben we ook al een casus uitgewerkt. 2 van de 3 zijn nu dus af, we zijn goed op weg!

Woensdag 29 mei
Vandaag is alweer de laatste dag op deze leuke afdelingen. We hebben nog een keizersnede mee mogen kijken. Dit was de eerste operatie van de dag. We hebben de hele voorbereiding van de kamer en het klaarleggen van de spullen die ze nodig hebben voor de operatie meegekeken. Toen kon de operatie beginnen, wederom vonden we het allebei erg indrukwekkend om te zien hoe ze iemand opensnijden en zo een baby ter wereld brengen. Na de pauze was het erg rustig op de afdeling, we hebben op de afdeling gezeten en wat gekletst met elkaar en collega's.

Ik heb heel erg genoten van alles wat we de afgelopen 2 weken gezien hebben. Alle bevallingen, keizersnedes en baby's zal ik niet snel gaan vergeten.

Deze week zijn we op de helft van onze stage in Ghana. De tijd vliegt voorbij! Vandaag vertrekken we voor 9 dagen op vakantie naar verschillende plekken in het zuiden van Ghana, ik heb er erg veel zin in. Alles wat we hier gaan beleven vertel ik jullie in de volgende blog!

Liefs, Emma

IMG-20190517-WA0010

IMG_20190517_141837

IMG_20190529_101853

IMG_20190529_101909

IMG_20190522_094652

1. Monique:
    30 mei 2019
    Heel mooi verhaal. Dit worden bijzondere herinneringen !